Стручна конференција за васпитаче
„Схватање и структуирање простора у дечијем вртићу: искуства деце и одраслих у васпитно-образовном процесу“
Кладово, април 2025.
Представљен је рад: „Рефлексијом до подстицајног простора“
Резиме
Професионална улога васпитача и стручних сарадника подразумева стално преиспитивање и промишљање о педагошким теоријама и професионалним уверењима, развијање рефлексивне праксе кроз сарадњу са колегама, хоризонтално учење и стручно усавршавање (Основе програма предшколског васпитања и образовања Године узлета, 2019). Тренутак схватања сопствених уверења, искуства и неизоставне емоције, самовредновања својих компетенција, доносе осмишљавање могућих решења. Уз Модел заједницу професионалног учења (ЗПУ), развијеног у оквиру пројекта Инклузивно предшколско васпитање и образовање МПНТР, развили смо заједницу која кроз рефлексивна питања покреће и одржава критичку рефлексију. Физичко окружење рефлектује наша полазишта у разумевању детета, оно мора бити у складу са вредностима на којима се програм заснива, да подстиче децу на истраживање, откривање, да дете има осећај припадности, да му буде пријатно, да подстиче комуникацију, продубљивање односа. Кључна улога васпитача је у креирању средине за учење која треба да буде инспиративна, стимулативна, да даје могућност активног укључивања, да подржи активно учешће деце и одраслих. Како смо сви учествовали у програму ЗПУ, био нам је познат начин комуникације, али сада када је требало реализовати на нивоу установе, касније и са установом из окружења договорили смо наше кораке. За почетак смо испитали која питања су васпитачима значајна, и на основу тога креирали, развијали и неговали рефлексивну праксу на нивоу групе и заједнице. Изабрана област је ПРОСТОР. Креирана је подржавајућа атмосфера, групе за учење-састанци су се одвијали континуирано дужи временски период (децембар-мај). Циљ је био да практичари планирају промене у простору имајући у виду критеријуме квалитетног физичког окружења за учење.
Кључне речи: простор, промене, просторне целине, принципи,рефлексија